onsdag 14 januari 2009

Joanna - en pixelmosaik

Idag bjuder bloggen på vernissage av konstverket Joanna. Det är ett stycke pixelart som jag knåpade ihop i MS Paint:
Bilden är ritad "ur huvudet" (mitt, alltså) utan någon modell eller förlaga. Jag har inte utgått från någon linjeteckning, utan byggde upp bilden pixel för pixel, ungefär som man lägger en pärlplatta.
Ja, jag vet, hon har stora ögon. Det beror inte på något sätt på influenser från japanska serier utan på mina bristande tecknartalanger - jag hade trea i bild.
Eftersom bilden är sparad i .gif-format, vilket förvränger färgerna en smula (jag använde .bmp som arbetsformat) är det en intressant grej som inte syns helt tydligt. Bilden innehåller endast nio färger, plockade ur Paints defaultfärger: Rött, mörkrött, grönt, svart, vitt, ljusgrått, havsgrönt, brunt och sandsten. De delar av ansiktet som varken är skuggor eller högdagrar är inte en egen färg! Det är en schackrutig tesselering av sandsten och brunt.
Alstret fick sitt namn av att jag lyssnade på låten Joanna Says av Per Gessle medan jag ritade.

Inga kommentarer: