söndag 18 januari 2009

Allting ska gå med elektricitet...

...till och med gasspisar, verkar det som. Jo, det är säkert! I höstas köpte jag en ny spis. Den ser ut så här:


Denna utmärkta spis har nämligen tre finesser som inte funkar om den inte får kräm, nämligen eltändning, ugnsbelysning och roterande grillspett. Och det vill man ju ha. Vad man däremot inte vill ha är en ful, svart sladd som ringlar sig över köksbänken till närmaste eluttag.

Därför beslöt jag mig för att göra en dold elanslutning. Här är en "don't try this at home" på sin plats. El är som bekant farligt, och även om jag tror att det är OK att göra den här dragningen utan att vara behörig elektriker, bör man veta vad man håller på med.

Nåväl; jag inledde mitt arbete med en tur till Gubbdagis. Följande komponenter inhandlades:

  • 5 m 3-ledars anslutningskabel (art. nr. 49-327)
  • 1 st jordat skarvuttag (art. nr. 22-871)
  • 1 st jordad stickpropp (art. nr. 22-1840)
  • 1 st självhäftande kabelkanal (art. nr. 32-5814)
Sedan plockade jag fram verktygslådan. Till vänster om spisen står ett kastrullskåp, och där bestämde jag mig för att gömma sladdanslutningen. Jag borrade ett hål i skåpets vänstra sida och matade in anslutningskabeln, efter att ha monterat skarvuttaget i kabelns ena ände. I skåpets högra vägg tog jag upp ett större hål med en 52 mm hålsåg. Mina köksskåp består av masonit på träreglar, så materialet var lättbearbetat. Genom det hålet drog jag sladden från spisen:

Närmaste eluttag fanns ett par meter bort. För att inte ha en lös sladd att snubbla på fäste jag kabelkanalen på golvsockeln. Den gick lätt att kapa i lämpliga längder - ett jack med morakniven, så var det bara att bryta av den. Klistret på baksidan är vansinnigt starkt, så man har bara en chans att få kanalen på rätt plats! Efter att ha klippt kabeln till lagom längd monterade jag stickproppen och pressade ned kabeln i kanalen, och elmatningen var färdig:


Sedan är det bara att laga god mat på sin nya spis, som till exempel denna bandspaghetti med pepparsalami, krossade tomater, oregano och riven ost, som jag åt i kväll:

Inga kommentarer: