söndag 21 augusti 2011

Den eviga duellen - Camaro mot Mustang


Tävlingen Den ultimata drömbilen tar en liten paus, med Porsche 964 RS -92 för närvarande i täten.

Nu vidtar en annan biltävling mellan två modeller och med mig som domare. Det är en tvekamp som har pågått sedan 60-talet.

Vilken bil är bäst - inom respektive årsmodell - av de sportiga jänkarna Chevrolet Camaro och Ford Mustang?
Länk

1965
är den första årsmodellen av Ford Mustang. Eftersom Camaron ännu inte har lanserats, vinner Mustangen på walk-over.

1966 saknar Ford Mustang ännu konkurrens, men nu snickras det febrilt i GM:s prototypverkstad.

1967 lanseras Chevrolet Camaro, och Mustangen får hårt motstånd. Så hårt att jag måste utse Camaron till segrare detta debutår. Inte minst på stylingfronten knäcker GM:s pony-car, speciellt med den tuffa RS-fronten. Och Camaron går att få med 396 cui, mot Mustangens 390!

1968 blir en repris på föregående år. Bilarna ser snarlika ut och har ungefär samma prestanda. Camaron har fått en lite renare look i och med att den inte längre har några ventilationsrutor.

1969 blir en tuff match. Bilarna på bilden ovan (nej, titta på bilarna!) är från detta år; Camaron en RS och Mustangen den nya Mach I. (Bilden kommer härifrån.) Båda bilarna har omdesignad kaross - till det bättre - och finns nu i monstruösa prestandautföranden. Efter moget övervägande går vandringspokalen till Mustangen; den ser lite fetare ut och finns i en uppsjö av gatureggade tävlingsversioner. Men det är en hårfin seger mot en värdig motståndare. Det här är nog min favoritårsmodell av såväl Camaro som Mustang.

1970 lanseras generation 2 av Camaron, och det innebär att Mustangens ledning utökas. Mustangen är snyggare, och Camaron får minuspoäng för att cabrioletutförandet inte längre står på menyn. Boss 302 och Boss 429 - föregående års värstingar - finns kvar hos Ford.

1971 vinner Mustangen återigen, men med något knappare marginal än föregående år. Den är lite stor och kantig, men finns fortfarande i högprestandautföranden - 429 Super Cobra Jet och Boss 351.

1972 har hästkraftskriget mattats av. Det blir ett svårt val. Forden finns inte med big block-motor och Chevan inte som cabriolet. Bucklan får gå över till Camaron!

1973 går inte heller Camaron att beställa med big block-motor, så bilarna är prestandamässigt ganska jämnspelta. Mustangen vinner, mycket på grund av snyggare formgivning och tillgång på cabrioletutförande.

1974-81 vinner Camaron. 1974 i det närmaste på walk-over då Mustangen inte ens finns med V8. Utseendemässigt är dessutom Mustangen så på dekis - framför allt efter 1979 - att Camaron tar hem en knockoutseger utan att man ens behöver jämföra prestanda (och Camaron har 350 cui mot Mustangens 302). Det märks att Mustangens generation 2 och 3 är tematiska produkter av det dystra 70-talet, medan Camarons generation 2 är en mer solid 60-talsskapelse.

1982 och framåt tänker jag bara beröra som hastigast, då det inte på samma sätt rör sig om klassiska amerikanare. Men här vinner Camaron på grund av snygg design - under de år den tillverkas! Mustangen gör en uppryckning 2005 (då Camaron visserligen inte tillverkas), men efter Camarons come-back 2010 är kampen tuff, jämn och oavgjord. Historien får avgöra om 2010-talets bästa muskelbil är prydd med en kromad vildhäst eller en guldfärgad bowtie.

Vilken Mustang eller Camaro är din favoritmodell?

1 kommentar:

Bildrömmar och drömbilar sa...

Det var Mustang, det är Camaro. ;-) Båda är vackra.