tisdag 28 september 2010

Att spara bensin

Kan också köras snålt.
(Foto: Bull-Doser)

Brukar du också nolla trippmätaren varje gång du tankar bilen? Då är vi två! Tankad volym i liter/körsträcka i mil=bränsleförbrukning i liter/mil. Bra att veta.

Fast varför gör man så? Så länge bilen har en fungerande bränslemätare är det ju ingen risk att man drabbas av oväntad soppatorsk. Och bränsleförbrukningen - tja, den kan man egentligen inte påverka. Så länge man ser till att ha bra däcktryck och inte åker omkring med en takbox blir förbrukningen vad den blir, med viss reservation för körstil. Det man själv kan påverka genom att växla från trean till femman och allt vad det tjatas om rör sig i slutänden om småpengar.

Men jag upptäckte något intressant.

Om jag mellan två tankningar bara har använt bilen att åka till jobbet med (Stockholm - mycket köer, tomgång och stopp) har förbrukningen varit drygt 1 l/mil. Det är den högsta förbrukning som jag har uppmätt. Det kan nämnas att jag kör en Volvo 850, alltså en hyfsat stor men inte gigantisk personbil. Då har jag kört utan bagage, utom kanske en träningsväska eller en matkasse.

Den lägsta förbrukningen, som jag har avläst vid två tillfällen, har varit strax under 0,8 l/mil.

Det ena tillfället inbegrep en resa tur och retur Stockholm-Bollnäs, där jag på hemvägen hade fyllt bilen med diverse attiraljer som min mormor inte hade plats för i sin nya lägenhet (bl a Svensk Uppslagsbok i ca 30 inbundna volymer). På hemvägen tog jag det lugnt, körde mest i 80-90 km/h och gjorde knappt några omkörningar.

Det andra tillfället var också en längre resa. Den gick tur och retur Stockholm-Mantorp. Jag hade tre passagerare och körde i 90 km/h, eftersom min bil ingick i en kolonn med tunga lastbilar som inte får köras fortare än så.

Vad snålkörningarna hade gemensamt var alltså följande: Stor last, jämn hastighet och få stopp. Körningarna som drog mycket bensin gjordes med liten last, ryckig hastighet och många stopp.

Bilens vikt är alltså av underordnad betydelse för bränsleförbrukningen. Tro därför inte på snacket om att lasta ur verktyg och annat ur bakluckan, eller på råden att köpa småbilar för att spara bränsle. När bilen väl rullar, spelar det inte så stor roll vad den väger. Det kan tilläggas att en kompis har en Cheva pick-up med V8, som han kan pressa ner till 1 l/mil. Att köra en bil med liten motor är alltså också överskattat. I och för sig kan han köra så att den drar 3 l/mil också, men det är en annan sak...

Vad som däremot alstrar virvel i tanken är start och stopp. Därför har jag svårt att förstå mig på våra myndigheter, som å ena sidan talar sig varma för att minska bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, medan de å andra sidan bygger in riktiga bränsletjuvar i trafikmiljön. Exempel:
  • Fyrvägsstopp. Glädjer ingen utom bilplåtslagarna.
  • Rondeller.
  • Fartgupp.
  • Slentrianmässigt utplacerade 30-gränser.
  • Övergångsställen i stället för gångbroar.


Därför ska jag nu tipsa våra stadsplanerare om metoder att minska bränsleförbrukningen på riktigt:

  • Vältajmade trafiksignaler med grön våg (Örbyleden och Åbyvägen är bra exempel).
  • Eliminering av stoppskyltar.
  • Vägkorsningar i stil med Nybodamotet (s k malteserkors).
  • Trafikseparering.

4 kommentarer:

Christer Ljungberg sa...

Det trista är att det inte fungerar på detta sätt. Forskningen visar att den typ av åtgärder som du stör dig på ger ett körbeteende som ger lägre utsläpp totalt. Oavsett om du får bromsa in och accelerera på en enskild plats så får du totalt sett ett körmönster som ger lägre förbrukning.

Carl Johan Hall sa...

Christer Ljungberg: Du och jag talar om två olika saker. Du talar om att minska "samhällets" totala bränsleförbrukning genom att minska bilismen, något som jag inte ser som önskvärt. Jag talar om att skapa bättre flöden i trafiken och på så sätt minska bränsleförbrukningen i liter per mil räknat.

Grandprix 63 sa...

Det var bland det bästa jag läst på länge.
I min hemstad har vi fått massor av energihöjande åtgärdspaket på genomfartslederna samtidigt som parkeringsmöjligheterna minskat, vilket gör att man kan snurra upp en tio liter innan man kan parkera

Carl Johan Hall sa...

Nu var grandprix63 så snäll att tomten ger honom en blogglänk i julklapp.