tisdag 3 februari 2009

Extrapolering

Nej, vi snackar inte om matte. Det här handlar om vad jag gjorde förra sommaren - en eftermiddag när jag hade lite tråkigt.

Inspirerad av den här sidan beväpnade jag mig med en fil, ett par ark våtslippapper samt en tub Autosol och begav mig ut på parkeringen. Under motorhuven hittade jag följande metalldel:



Vad som ser ut som fem rör är i själva verket en gjuten aluminiumdel, ett insugsgrenrör. Matt och glanslös; de högdagrar som kan anas är resultatet av att jag hade försökt blanka upp den lite med Turtle Clean Machine (motortvätt) och Autosol.

Eftersom jag inte hade lust att demontera insugsgrenröret putsade jag upp det på plats. Jag filade först ner gjutskägget tills det var i nivå med "rören", och våtslipade sedan de delar av insuget som gick att komma åt (det är ju de partierna som syns!) innan jag avslutade med ett varv med putstrasan. Sedan tittade solen fram, och jag tröttnade på jobbet och tog en ny bild:


Så nu vet ni vad jag gör med mina gamla T-shirts! När man en gång har börjat putsa upp grejor på det här viset, är det svårt att sluta. Dessutom hamnar man lätt i fantasier kring hot rods, VW-buggys, motorcyklar och annat med massor av synliga kromdelar.

Bilderna fick mig även att tänka på att det finns en årstid bortom kylan, mörkret och snön. En årstid med sol, uteserveringar och aluminiumfälgar. Det är svårt att tänka sig, men den finns där.

Inga kommentarer: