tisdag 20 mars 2012

Den ultimata drömbilen: 2012 års vinnare!


Bloggtävlingen Den ultimata drömbilen kom av sig lite grann. Men nu har jag, helt utan det gängse utslagningsförfarandet, fått fram en delsegrare!

Begränsar jag mig till nya bilar är valet avgjort. Vinnaren är... (trumvirvel)... Chevrolet Camaro! Den har två värdiga medtävlare: Dodge Challenger och Ford Mustang. Många läsare höjer kanske på ögonbrynen åt att jag, en Mustangägare, väljer Camaron - men så får det bli. Någon särskilt stark märkeslojalitet har jag inte - och de flesta Mustangfantaster skulle säkert hellre välja en Chevrolet Camaro framför exempelvis en Ford Focus.

De tre konkurrenterna är alla fullblod i muskelbilshänseende, så Camaron vinner trofén på sin snygga design. Om man föredrar cabrioleten eller coupéversionen är en smaksak. Själv tycker jag att coupén ser lite råare ut, speciellt i svart som 2010:an på bilden ovan. Även inredningsdesignen är väldigt genomarbetad. Chevrolet har plockat de designmässiga godbitarna från varje modellgeneration, med tonvikt på 1969 års modell. Det här är ett rejält steg uppåt från den tvålliknande Generation IV (1993-2002), som utseendemässigt misslyckades med att sticka ut.

Chevrolet har ytterligare en prestandamodell: Corvetten. Den har en (1) hästkraft mer än Camaron, det är sant. Men den saknar baksäte och är inte lika snygg. Dessutom tycker jag att bilar ska vara gjorda av plåt och inte plast.

Som grädde på moset är Camaron tämligen prisvärd. Grundpriset anges till 377000 kr. Det är mycket pengar, men man får inte mycket Volvo eller BMW för den slanten. Och den går att köpa "direkt i kartongen" i Sverige - det krävs ingen privatimport eller krånglig ombyggnad.

Därför gratulerar jag Chevrolet Camaro till vandringspokalen "Den ultimata drömbilen" samt till modellens 45-årsjubileum!

1 kommentar:

V8 sa...

Charger och camaro av senaste modell ser inget vidare ut. Mustangen ser väl ok ut och det gör den till en vinnare bland dessa tre. Ingen av dem har något att hämta bland äldre bilar som har mer kvalitet och karaktär.