tisdag 25 oktober 2011

En liten customidé

Ibland har jag lekt med tanken att customisera en Volvo 240. Nu har ju dygnet bara 24 timmar, så jag tror inte att idén kommer att förverkligas. Men så här ser den ut:

Jag skulle köpa den absolut fulaste och tråkigaste årsmodellen av Volvo 242, det vill säga 1979 eller -80. Den billigaste DL-modellen. Här har bloggen Biltrafik en presentation av sagda årsmodeller. Mitt val av tvådörrarskarossen är dock en "kompromiss med fulheten" - den är i grunden snyggare än fyradörrars- eller kombikarossen. Jag skulle slanta upp lite extra så att jag fick en välvårdad, rostfri och gubbkörd lågmilare. Nästan en bil i nyskick, för att ha en bra grund. I någon av det årets tråkiga färger gråblå, chokladbrun eller beige.

Sedan skulle jag börja fotodokumentera min ombyggnad. Den skulle bestå i måttlig trimning av motorn, tillsammans med grundlig estetisk upputsning av alla synliga komponenter. Jag skulle lacka om bilen, kanske i metallicblått eller Candy Apple Red. Exteriört skulle jag byta de fula kvadratiska lyktorna mot amerikagrillen med fyra rektangulära strålkastare. Jag skulle även byta de smala bakljusen mot de sena, breda bakljusen. Bilen skulle få tuffa men tidstypiska aluminiumfälgar, kanske Volvos turbofälgar. Interiören skulle jag uppgradera med diverse GT-instrument, sportratt o dyl.

Som sagt tror jag inte att jag kommer att genomföra det här projektet, men det vore kul!

3 kommentarer:

Bildrömmar och drömbilar sa...

Tycker inte att dessa Volvos är så förbannat fula. Hellre kloss med raka linjer än alla nya bilar som är fullständigt icke-harmoniska med alla kaosartade kurvor och böjar.

Carl Johan Hall sa...

Nej, visst finns det betydligt värre bilar än Volvo 240! Vad jag menar är att det är den gräsligaste årsmodellen inom samma bilmodell. Ställ en 242 -79 bredvid en 142 -71 (i grunden samma konstruktion) så syns det att de har sabbat designen rejält på åtta år.

KulTur i Natur - Tony sa...

Ungefär den "stylingen" du beskriver var väl ganska vanlig på den tiden (några år runt 1980). Med några relativt enkla knep blev de betydligt snyggare. De tidiga 140 modellerna blir snyggare för varje år!