Det brukar ju sägas att all publicitet är bra publicitet. Den här nyheten är bra publicitet för konstnären Nadia Plesner och hennes hjälparbete för det svältdrabbade Darfur. Däremot är den sämre publicitet för modeföretaget Louis Vuitton.
En sådan attityd hos storföretag kan ju locka fram en helt ny stämningsvåg. Tänk om Campbells soppor hade stämt Andy Warhol!
Eller negativ produktplacering? Chrysler kunde ju ha försökt stämma producenten av filmen Bullitt för att han lät skurkarna köra en Dodge Charger, medan hjälten (förstås) körde en Ford Mustang. Men det hade varit dumt, för jag tror att biljakten med Chargern (som för övrigt tappade sex navkapslar) bidrog en hel del till försäljningen.
HAX skriver mer om saken, och tipsar dessutom om vilka företag som ingår i samma bolagssfär som Louis Vuitton och som man kan bojkotta om man finner deras beteende småaktigt.
torsdag 10 mars 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Man kunde tro att modeindustrin skulle skärpa sig efter skandalen med Diors chefsdesigner John Galliano, men icke. Man kan tro att det är fysiskt omöjligt att nå nya höjder av ytlighet, men denna industri lyckas med det.
Skicka en kommentar