Jag hade ju utlovat fler inlägg om min nyinköpta drömbil, så här kommer ett.
Den mest intressanta delen av en bil är förstås motorn. Mustangen har en V8 på 302 cui, en traditionell gjutjärnsmotor med stötstänger. Den är nyrenoverad, varvid den försågs med högkompressionskolvar. Insug, luftrenare och ventilkåpor är från Edelbrock. Motorn är även utrustad med headers, vilket tillsammans med avgassystemet på 2 1/2 tum borgar för ett solitt muller.
Förgasaren är en Holley 750 och klart överdimensionerad. Vid 6500 rpm räcker det nämligen med 568 cfm för en motor på 302 cui. Och detta vid 100 % volymetrisk verkningsgrad!
En kommande åtgärd blir därför att byta förgasaren mot en mindre på 550-600 cfm. Större är nästan alltid bättre, men inte riktigt jämt! Förgasare ska vara lagom stora om man vill ha bättre ekonomi, körbarhet och prestanda. Jag brukar jämföra med strypventiler till värmesystem i hus - är det för liten ventil får man inte fram flödet till radiatorerna, och är den för stor går det inte att reglera.
Någon i läsekretsen kanske kan tipsa om en bra förgasare?
Dessutom upptäckte jag att kickdown-staget satt löst. Meningarna verkar vara delade om huruvida det är skadligt för lådan att köra utan kickdown eller ej, men det lutar åt att det inte är skadligt. Nåväl, monteras ska det förr eller senare.
Och det lilla signalhornet till höger i bild ersätts just nu med två rejäla horn!
1 kommentar:
Vore kul att få ett ljudprov. Om motorn mullrar tillräckligt behövs nog ingen tuta.
Holley har en carbcalculator på sin sida, 390-670 cfm för 302a 6500rpm.
Edelbrock hade en rekomenderad rekonditionerad 650 för 235$ på sin sida, låter inte så dyrt. En 500 fanns för 314$, för övrigt den minsta de hade. Orginal 4V Autolite lär enligt internet ha legat på 480. Om du nu vill byta så är det väl bra med samma modell som du har fast mindre. Eller kanske insug och luftrenare måste matchas?
Skicka en kommentar