fredag 12 mars 2010

Saab - ingen Riktig bil

Tidningen Ny Teknik har tagit fram ett koncept åt den krisdrabbade biltillverkaren Saab. Kul idé, men inget som jag direkt faller för, vare sig design- eller teknikmässigt.

Det finns en viss sorts bilar som är poppis hos en viss sorts bilentusiaster. Jag tänker främst på Saab:s 2-taktare och Citroën DS. Men inte hos mig. Det beror inte på att bilarna är gamla - jag föredrar gamla bilar.

Det beror på att de inte är Riktiga bilar.

Det där var en distinktion som jag gjorde för många år sedan. Redan när jag var barn tyckte jag att riktiga bilar skulle vara sedaner, gärna bakhjulsdrivna, och ha motorn fram. Och så skulle de vara kantiga. Med riktig grill och runda strålkastare. Alltså kvalificerade sig inte konstiga bilar som päronhalvor, paddor och folkvagnsbubblor. Men Volvo och Mercedes, det var grejer det!

Och det har hållit i sig. Efter några år förstod jag att det fanns fler modeller av Riktiga bilar, speciellt från USA.

Att jag har svårt att fascineras av Saab V4 kan även bero på att den var ett extremt lågbudgetalternativ på 80-talet. Och den fanns aldrig med särskilt stark motor, som mest 68 hk.

När det gäller bildesign har jag aldrig varit särskilt förtjust i blobbar. Jag föredrar lådor. När folk nämner snygg svensk bildesign brukar man ofta höra namn som Volvo P1800 och Amazon. Men frågar man mig är Volvo 142 helt klart den vackraste modellen.

Inga kommentarer: