torsdag 3 september 2009

Det sluttande planet

Jahaja. Nu ska det tydligen införas trängselskatter på Essingeleden också. Hittills har Essingeleden varit en skattefri korridor genom trängselskattezonen.

Det uttalade syftet med beskattningen är att finansiera den s k Förbifart Stockholm - precis som att bensinskatten en gång infördes för att finansiera vägar. Gissa vad? Bensinskatten är inte öronmärkt längre, om den ens någonsin har varit det.

Det här har jag haft på känn ända sedan "försöket" med trängselskatter (och efterföljande folkomröstning) genomfördes för några år sedan. Empirin visar nämligen att det räcker med att bjuda staten på ett finger för att den snabbt ska glufsa i sig hela handen - åtminstone när det gäller skatter. Och det behöver man inte ha någon examen i nationalekonomi eller statsvetenskap för att begripa. Sunt bondförnuft räcker.

Många trodde säkert att nuvarande tullgräns skulle bestå. Det trodde inte jag. Vi får nog se biltullar inte bara på Essingeleden, utan även i ytterstaden.

Men skyll inte på mig, för jag röstade nej!

1 kommentar:

Unknown sa...

Du har rätt det här kommer att spridas över hela landet med borgarnas välsignelse vill jag tillägga.

En liten ändring som vore lämplig vore att ta ut skatten ungefär som P-avgifterna, dvs per tidsenhet.

Om det inte hjälper mot trängseln kan man ta ut skatten för de sekunder hastighetsgränsen underskrids och ge skatteåterbäring då den överskrids.