söndag 8 juni 2014

Storpotäten

Den här helgen tillbringade jag som flaggvakt, depåsopare och alltiallo på folkvagnsevenemanget Bug Run på Mantorp Park. Det var kul!

En udda iakttagelse utanför banan gjorde jag när vi åkte över till gamla Mobilia för att handla. På City Gross såldes nämligen konservburkar med tärnad potatis om inte mindre än 9,2 kg!

Jag drog först slutsatsen att Östergötland befolkas av jättar, något som jag inte lagt märke till vid mina tidigare besök i landskapet. Senare fick jag veta att City Gross säljer en hel del till restauranger och storkök, en mer rimlig men mindre spännande förklaring.

Men ändå. Man får en lätt surrealistisk känsla vid åsynen av så stora livsmedelsförpackningar. Det är lite som Gröna lund - där har jag sett lyckliga (?) chokladhjulsvinnare bära runt på Centerrullar stora som en bazooka. Då tänker jag: Innehåller de skalenligt uppförstorade Center-godisar, var och en stor som en temugg? Tanken svindlar.

Inga kommentarer: