Det fanns två anledningar till att jag bytte luftfilter. Den ena var att motorn tidigare saknade PCV (sluten vevhusventilation) och den andra att jag ville ha en snyggare luftfilterburk med mycket krom på.
Varför ska man då ha sluten vevhusventilation? Jo:
- Bilbesiktningen kräver sluten vevhusventilation från och med 1969 års modell.
- Man slipper vevhusgaser som kladdar ner i motorrummet och inte är bra att andas in.
- Oljan (och därmed motorn) mår bättre och håller längre.
Följande delar inhandlades - jag köpte grejorna på Åbergs VTC Parts i Högdalen, men det är standardprylar som finns där USA-bildelar säljs:
- En kromad luftfilterburk av "kakburksmodell" med 14" diameter.
- Ett kromat oljelock med slangnippel.
- Ett vinkelstycke av plast, även detta med slangnippel.
- En PCV-ventil.
- Två gummipackningar.
- Två slangar med 3/8" respektive 5/8" diameter.
Därefter borrade jag tre hål i luftfilterburken för att kunna fästa vinkelstycket - ett för att luften ska kunna komma igenom och två för fästskruvarna. Här är en varning på sin plats. Man vill inte att en mutter ska lossna och sugas in i förgasaren med motorras som följd. Därför använde jag låsmuttrar till detta skruvförband. Sedan trädde jag den grövre slangen på vinkelstycket och drog den till oljelocket, som jag satte i vänster ventilkåpa med en gummipackning emellan:
Tidigare satt det en breather där, alltså ett litet filter fyllt med stålull, som dreglade oljekladd på den fina aluminiumkåpan. I höger ventilkåpa satte jag den andra gummipackningen och PCV-ventilen. Därifrån drog jag den klenare slangen till en vacuumanslutning på förgasaren:
Så nu sugs vevhusgaserna ut genom PCV-ventilen och förbränns i motorn. Frisk luft tas från luftrenaren och dras in genom oljelocket. (Varför har man inte bara ett litet filter på oljelocket? Jo, för då vore inte systemet helt slutet. När man inte har något vacuum att tala om, dvs vid fullgas, är det meningen att vevhusgaserna ska tryckas in i luftrenaren.)
Jag blev mycket nöjd. Installationen blev snyggare, oljan blir renare, och eftersom 14" är en vanlig diameter på luftfilter kan man använda andra filter än det som följde med burken, t ex tvättbara "evighetsfilter". Och visst känns det väl som om bilen går lite fortare med ett kromat filterhus?
7 kommentarer:
Behövde du ställa om förgasaren?
Nej, tomgången är lika ojämn som innan :-)
Borde inte blandningen bli fetare med sluten ventilation? På tomgång borde det vara viktigast och det går ju att testa 1/4s varv och se om tomgången går upp.
http://www.youtube.com/watch?v=UPGLUsW5ZeE
/H
H: Den borde väl snarare bli något magrare eftersom PCV:n är en "tjuvluftskälla"? Eller menar du att vevhusgaserna till sin natur är väldigt feta?
Ja just det! På tomgång jämnas det förhoppningsvis ut om extramängden kolväten är i rätt proportion till "tjyvluften". Kanske rätt alltså, eller fel åt nåt håll. På helgas blir det större fel, mer garanterat men det kan man inte fixa bara genom att skruva på några skruvar. Då blir det väl byten av huvudmunstycken med efterföljande 1/4 mile tester.
På fullgas borde det knappt bli något fel alls, för då har man nästan inget vacuum i och med att spjällen är öppna. Det kanske bör nämnas att luftflödet inte är så stort - PCV ventilen är förutom en backventil även flödesbegränsande. Kul att det blir lite teknikdiskussion här!
Allt är naturligtvis en avvägning. Liten tjyvluft - liten påverkan
Stor flödesbegränsning - liten påverkan och stort pulserande övertryck i motorn
Perfekt eller så går det att förbättra.
Skicka en kommentar