torsdag 21 oktober 2010

Däckbytesdags

FixarFarsan har ett säsongsanpassat inlägg med tips om hur man byter till vinterdäck.

Jättebra tips, och här kommer några till:

  • Använd fälgkors. Det ger en rent vridande rörelse, till skillnad från L-formade verktyg. En gång pajade jag en låsbult med ett sådant verktyg, och den var inte kul att få loss...
  • Om fälgen har rostat fast på navet: Lossa bultarna ett par varv och hissa ned bilen så att den står på däcket. Då släpper det.
  • Ovanstående fastrostning förebygger man genom att lägga lite kopparpasta runt navcentrum.
  • FixarFarsan avråder från att smörja gängorna, men det brukar jag göra ändå, och hittills har jag inte tappat något hjul.
  • Till vinterdäcken har jag fula bultar som jag inte är rädd om. Däremot använder jag snygga, förkromade bultar till sommardäcken på lättmetallfälg. För att inte skada kromet kan man lägga en tjock plastfolie mellan bultskallen och sexkantshylsan.

Och glöm inte att man kan tjäna pengar på däckskifte!

3 kommentarer:

FixarFarsan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
FixarFarsan sa...

Snyggt! Fler som skriver bra tips - fälgkorsets fördelar har jag aldrig tänkt på t.ex.!
Kopparpastans "vara eller inte vara" diskuteras ofta. Jag smorde alltid hjulmuttrar förut tills jag började köra bana och höll på och tappa ett däck :(. Man får använda huvudet lite - muttrarna måste ju gå att få loss men inte för lätt! Mellan ett metallnav och en aluminiumfälg ska man aldrig köra kopparpasta på. Blir någon sorts kemisk reaktion!

Bildrömmar och drömbilar sa...

Jag vill se ett blogginlägg om järnhästen... ;-)