fredag 17 september 2010

Världen är bara en dammtuss under mina fötter

I ett av Finanskvinnans mycket läsvärda blogginlägg skriver hon om metoder för att hantera besvikelser. Men ett av råden är helt fel!

Rådet är: "Träna absolut inte, utan gör annat istället."

Det håller jag inte med om. Speciellt under min tonårstid, när jag tränade mer än idag, var det en favoritmetod för att hantera besvikelser. Det spelade ingen roll om orsaken var misslyckade matteprov, tråkiga franskalektioner, sviken kärlek eller korkade personer i min omgivning - det funkade jämt!

Och motionsformen spelade mindre roll. Troligen funkar inte "träning" i stil med pilates (ni vet, när man sitter på en kinafotboll och ser ansträngd ut, som om man försöker värpa ett stort ägg), men riktig träning gav alltid resultat. Som löpning. Eller karate, där uppvärmningspassen är rätt hårda. Ännu bättre är cykling, men då pratar vi inte finåka, utan 30-40 km/h genom Västerås gator. Då kände jag mig som Maverick i Top Gun när han kör MC ikapp med en startande F-14 Tomcat i den här videon:



Låten är förstås medvetet vald. En favoritlåt (Mighty Wings med Cheap trick) från en av mina favoritfilmer. Precis den sinnesstämningen uppnår man genom att ge järnet och bara glömma besvikelsen.

"With just a little luck
A little cold blue steel
I cut the night like a razor blade
Till I feel the way I want to feel"

Och efter ett tag känner man sig så.

Inga kommentarer: